Majsan shabbychic

Mitt liv med den nordiska inrednings stilen. Den som ligger mig varm om hjärtat.Mitt liv & familjs njutningsområden!

onsdag 11 april 2007

En Dansk adelsman.........

Ni vet ju att jag gillar saker med en historia, och denna tavlan har en sån. Jag fick tavlan för en väldigt massa år sedan, av min pappa som också tycker om gamla saker det går i arv nämligen. Denna tavla kommer från Danmark på sekelskiftet, och en kvinna från Malmö hade den en massa år. Senare kom den till Dalarna och ägdes av en annan kvinna, innan min pappa kom över den. Han pratade med kvinnan på en loppis och kom överens om att han skulle få komma och titta på tavlan hon hade hemma. Han åkte dit och fick höra hennes historia om tavlan. Det va så här på ett ungefär.........Mannen på tavlan var en rik adelsman, levde i Danmark var (homofil) och hade förskingrat en massa pengar från godset, dvs. hans föräldrahem. Han dog senare när det blev boupptäckning, så uppdagades allt och en av släktingarna blev så jäkla arg så han. Tog upp en revolver och sköt gubben på tavlan mitt i hjärtat, så pricken vid hans kravatt det är kulhålet. Jag tycker så mycket om både tavla och denna historia, och jag hoppas ni gör detsamma. Ni får ha det så bra så hörs vi under veckan, jag ska lägga ut nya bilder på rummet snart. Kram och go natt/Majsan

15 kommentarer:

Spets och snor sa...

Majsan bajsan, utmaning antagen...

Spets och snor sa...

bättre sent än aldrig....:-) Kolla in min uppdatering äv inlägget vid ps.

n o r d i n g å r d e n sa...

Nej men vilken historia, kul hål och allt! Och så häftigt att äga en sådan tavla!!!! Dessutom var den snygg! Kul! Mari.

hulukvarn sa...

Åh var roligt! jag älskar också historier bakom ting. Det är antagligen därför jag är historielärare:)

n o r d i n g å r d e n sa...

Jag skrev tydligen ; kul hål och allt ( precis som det vore ett roligt hål... ) jag menade naturligvis, kulhål och allt! Viktigt ovetande från mej.....
Go natt! Mari.

Signe sa...

Rolig historia! Vilken fin gammal tavla! :) Kram

♥ Pia... sa...

Hejsan Majsan ...det sket sej ..kan man säga...du,nu är det så att jag inte fick det där berömda ur vagnen...(ändan alltså) och då var tåget redan kört...:) fann?? inga som inte var tagna...så nu blev det inget denna gången...Tack iallafall för tanken och orden ...och ha det så bra...själv är jag bara stressad för allt som ska göras ute & inne hejså long..

Anna sa...

Vilken fantastisk historia! Och tavlan är lika fanstastisk - med kulhål!
:)Anna

Husbilsresan sa...

Vilken spännande historia bakom den tavlan....han-adelsmannen-satt nog i sin himmel och skrattade gott när hans släkting sköt tavlan."Tji fick dom" tror jag han tänkte. *ler*

Kram

Lotten sa...

Underbar historia - så roligt!

Jennyshemochharmoni sa...

Vill titta in och önska en härlig helg! KRAM

Mikkeline sa...

Jøss det var litt av en historie. Skjønner at du har et spesielt forhold til dette bildet ja.

God helg!

Stina sa...

Klart att du ska ha en skottskadad krake hemma. Puss på dig du. Stina
Love You!

Stina sa...

Vad fint det blir i Oskars rum då. Har jag missat. Brasmajsa. Puss

Shyme sa...

Kul med en historia till de saker man har... Tyvärr så har inte min mormor så bra koll på sakernas historia längre men det är kul men gamla saker ändå....