Majsan shabbychic

Mitt liv med den nordiska inrednings stilen. Den som ligger mig varm om hjärtat.Mitt liv & familjs njutningsområden!

söndag 29 april 2007

Rasken en lördagskväll.............

Ja, vi smyger och tittar på våran soldat 123:Rask nu är det ledigt och för honom är det nog dans borta i byn. Där står nog alla fina pigor och bara väntar, på byns stolthet. Jag hoppas att ni vill följa med och se vad som händer våran soldat........ Ja, se där ja där har han ju sin skjorta och väst fluga och den lilla stela kragen. Jag tror nog att han hade käppen för att spatsera med. Ni kan väl se honom framför er va, en stilig karl i sina bästa år. Våran lille Rasken ut på byn på lördagskvällen...
Här framför rakspegeln stod han nog och gjorde sig iordning för kvällen, det ligger rakkniv,liten fickkniv samt en snörutdragare för att få ut snörena i sina kängor det är den lilla blåa grejen som ligger vid spegeln. Sen ligger ju även klockrovan där.....

Snus det är ju livets krydda enligt en del så dosan är ju så klart med. Ja, visst är den i mässing fint skulle det vara. Det står något på dosan(DENNA DOSA SKATTER HYSER SOM DIN NÄSA PRISA SKALL. TAG EN PRIS SÅ NÄSUS NYSER SNUS ÄR GOTT I ALLA FALL) Men det står mera men det är så slitet jag kan inte läsa allt..


Dessa glasögon hade han nog på sig när han skulle lära sig dom 10 budorden, det måste dom kunna för att få gifta sig i kyrkan på den tiden. Phu....säger jag bara en annan blev väl aldrig gift om det var så idag. Jag har lite svårt att läsa in sånt som jag inte är intresserad av. Ja, så kan det vara ibland........Kram på er och ha det bra nu/Majsan



11 kommentarer:

Elzie sa...

Rasken verkar ha varit en "rangerad" karl *s*. Måtte han haft roligt på dansen och att han träffade en flicka att hålla åv.
Trevlig valborg och 1:a maj.
Kram

Husbilsresan sa...

Men du...ännu fler häftiga saker...den där Rasken han var nog en stilig karl....flickorna föll nog som furor när han kom till dansen,nyrakad och väklädd =)
Hoppsa du själv får en trevlig kväll...vare sig du ska på dans eller inte.
Kram!

Stina sa...

Du är fräsig du!
Hoppas att det är lite lättare nu.
Bra att du har bilder på gullepojken Sixten.
Det känns som att jag saknar honom också, fast jag inte mött honom.
Men han hör ju till dig, så det är väl därför , gumman. Gillar dig, vet du!
Puss

Stina sa...

Ja, jag förstår!
Precis så var det med våran,ursäkta, minigris.
Han var så tam och höll sig till mig hela tiden. Han dog för 1 1/2 år sedan.
Jag saknar honom än så fruktansvärt! Puss

Anna sa...

Härlig historia, de var nog riktiga karlakarlar de där soldaterna. Har släktforskat och har några soldatöden nerskrivna, från "Slaget vid Gadebush" och Poltava. Men det tar jag en annan gång.

Ha nu en underbar valborgsmässoafton!
kram

Husbilsresan sa...

Hej igen.Min stuga ligger 8 km söder om Borlänge...alltså inte så nära din =(
Du verkar ju ha ett kanonläge med runn in på knuten.Vi har bara en å vi...men det duger ändå.
Jag håller mej borta från allt vad smällare heter,jag har aldrig gillat det där...
Men du får väl akta fingrarna du då =)
Kram på dej!

Eva Agnes sa...

Kul att du gillar min lampskärm Majsan. Ta nu vara på dig och ditt lilla femmånadersknyte.
Kramar Eva Agnes

Lotta sa...

Älskar din saga om soldat Rask!
Ha en riktigt härlig Valborg vännen!

Kramar från Lotta

Lotta sa...

Roger pussar tillbaka och säger att han är en riktig gulleplutt!

Puss och kram!

Christina sa...

Tack för att du tittade in hos mig.
Trevlig historia och fina bilder du satt in.

Cornelias mamma sa...

Tack för i går, Cornelia patar hela tiden och gestikulerar med hela kroppen. Hon har mycket att berätta :-)
Love you....
Kommer det en fortsättning på berättelsen?